MUZYKA
ZNAJDŹ NAS NA:

JACK SAVORETTI

OPIS

Jack Savoretti z nowym albumem!

Premiera „Singing to Strangers” – 8 marca 2019

W ramach „Singing to Strangers Tour 2019”  zagra dwa koncerty w Polsce!

„Po raz pierwszy stworzyłem album z pełną świadomością tego, jak chcę by brzmiał. – wspomina Jack Savoretti – „Wcześniej rzucałem w studiu hasło: pokażcie piosenkę i zobaczmy, co nam z tego wyjdzie… Tym razem była pełna dyscyplina w trakcie całego procesu nagrywania albumu. Od początku do końca!”. Jego czwarty album „Written In Scars” z 2015 roku, dotarł do pierwszej dziesiątki bestsellerów, ale dopiero rok od premiery. Katapultą był jego występ w popularnym programie BBC „The Graham Norton Show”; po pojawieniu się w tym telewizyjnym show, licznik sprzedaży przekroczył 150 tyś egzemplarzy. „Najszczęśliwszą rzeczą, jaka mi się przydarzyła, jest… brak hitu”, – deklaruje Savoretti – „ponieważ nigdy nie będę zmuszony by to powtórzyć!”Co więcej, powolne budowanie sukcesu, w tym dochodzenie do tzw. sprzedażowej topki z „Written In Scars”, zmotywowało go do dalszej pracy! Jack napisał i nagrał szybko album „Sleep no more” (2016), z którym koncertowała po całym świecie. „Byliśmy non-stop w drodze, od trzech do czterech lat. Zatrzymaliśmy się dopiero rok temu – wtedy zaoferowano nam europejską trasę jako support Johnego Legenda. To była szansa, z której nie mogliśmy nie skorzystać.„To był bardzo ważny czas” – kontynuuje. „Ponownie byliśmy zespołem „supportującym”, i to sprowadziło nas z powrotem na ziemię. Było świetnie, każdego dnia kończyliśmy o dziewiątej wieczorem, jedliśmy kolację, do tego kilka butelek wina i wówczas zdecydowałem, że chcę zrobić album z tymi wszystkimi facetami, z którymi gram na scenie.”Przy nowym albumie Jacka „Singing To Strangers” współautorami są Bob Dylan i Kylie Minogue.  Można się więc spodziewać, że Savoretti będzie wdzięczny przede wszystkim im za owocną współpracę. Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim, jako angielsko-włoski piosenkarz i autor tekstów oddaje hołd swemu dziedzictwu. Savoretti zaczął swoje głębokie poszukiwania w muzyce francuskiej, hiszpańskiej i włoskiej lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, przy której, w trasie, regularnie bawił się razem z zespołem. „Europejska muzyka z tamtych czasów zawsze mnie inspirowała. Ci niesamowici „croonersi” z orkiestrą w tle, razem z genialnymi rock’n’rollowymi perkusistami i basistami. To Serge Gainsbourg ze swoimi „Histoire de Melody Nelson”, i Patty Bravo i Ennio Morricone we Włoszech.”

„Zdałem sobie sprawę, że ucieka mi romantyzm w muzyce, więc kupiłem za 50 funtów pianino i zacząłem pisać. Pianino zbliżyło mnie do tego świata i pomogło mi być bardziej teatralnym, melodyjnym, i w końcu romantycznym! Napisałem utwór „Going Home” i to zakończyło mój strach o „pustą kartkę”, bo zdałem sobie sprawę, co chcę przekazać i o czym chcę pisać: gdzie teraz jestem! Dojrzałem. Nie oznacza to, że udało mi się uciec od wszystkich moich demonów, jest na pewno łatwiej, ale już nie jest tak jak kiedyś – ja przeciwko całemu światu! Teraz jestem, tu i teraz; w świecie, który mogę kształtować tak, jak chcę!”

Jak nagrywać, to gdzie jak nie w Rzymie? I to w studio samego Ennio Morricone! Ekipa to: producent – Cam Blackwood (George Ezra), zespół: Pedro Vito i Sam Lewis (gitary); Sam Davies (bas); Jesper Lind (perkusja); Nikolai Torp (instrumenty klawiszowe). Nastrój: romantyczny. Dress-code: elegancja.

„Spójrz na te wszystkie zdjęcie Cheta Bakera, Milesa Davisa i wszystkich tych muzyków” – rozważa Jack – „Nie widzisz ich w dżinsach i koszulce. Bez względu na to jak było gorąco, jestem pewny, że wszyscy pojawiali się w garniturach i pod krawatem; może kończyli nagranie w samej koszuli. Będąc więc w Rzymie, musimy pamiętać o Marcello Mastroiannim i Fellinim. Być i ubierać się, mając to wszystko w pamięci! ” – dodaje.

„Kiedy jesteś w studiu w Rzymie, nie myśl, że to to samo, co Nowy Jork czy Londyn. Miasto miłości ma swój rytm, rutynę i „sposoby”. Kiedy zaczyna padać dłużej niż 10 minut, bądź pewny, że zabraknie za chwilę prądu. Bez znaczenia jest fakt, że jesteś w stolicy jednej z czterech największych ekonomicznie gospodarek Europy. To po prostu się zdarza! I nie ma sensu z tym walczyć. Trzeba z tym żyć.” – wspomina Savoretti.  “To nas wszystko bardzo zmieniło. W każdy wieczór mogliśmy wyjść na Negroni, zobaczyć zachód słońca i pogadać o tym, co zrobiliśmy tego dnia w studiu. Wszyscy dorośliśmy i dotarliśmy do miejsca, w którym chciałem byśmy wszyscy się znaleźli!”

„To był sierpień 2018, to było inspirujące, i było diabelnie ciepło. Szczęśliwie, studio Morricone znajduje się w piwnicach olbrzymiego kościoła, więc było nieco chłodniej. Atmosfera na dole była niezwykła; zapisaliśmy to w utworze „Candlelight”, który jest swego rodzaju wizytówką albumu”.

„Candlelight” napisany przez Jacka razem z Joelem Pottsem (Athlete, Ezra) otwiera longplay „Singing To Strangers” – to porywająca rapsodia smyczków, chóralne harmonie, miękki bas z gitarą, i niesamowity Savoretti, szczery i szorstki. Po nim następuje elegancki „Love Is On The Line”, który Savoretti współtworzył z Davidem Rossim (Coldplay, Goldfrapp). Rossi pomógł także w utworze „What More Can I Do?” – świetna funkowa cri-de-coeur piosenka, którą Savoretti, szczerze, opisuje jako „utwór, który zawsze chciał napisać.” Główna melodia oparta jest na mocy instrumentów smyczkowych. „To była ta sama filozofia budowania utworu, co w „Love Is On The Line” i „Singing to Strangers”.”

Tytułowy utwór, „bardzo prosta piosenka na gitarę”, rozpływa się w przestrzeni pełnej echa i działa niczym interludium, w sercu całego albumu, pełnego mrocznego bogactwa dźwięków. I jeszcze ten tytuł, który jest ukłonem w stronę idei „realpolitik” w jego własnym życiu muzyka.

„To moja praca: śpiewanie dla nieznajomych! Na tym w sumie spędziłem większość mojego obecnego życia. I myślę, że to był rodzaj usankcjonowania mojej kariery – tak wyglądała moja droga. Mogę teraz powiedzieć: chcesz być tu, gdzie ja? Chodź i zaśpiewaj obcym, nieznajomym. Oczywiście, śpiewanie wymaga intymności. Inaczej z przyjaciółmi, rodziną czy fanami: są już na miejscu, są „Twoi”, więc możesz do pewnego stopnia zaśpiewać wszystko. Nieznajomi potrzebują połącznia czegoś, co ich wzruszy i przekona.”

Utwór „Touchy situation” Savoretti współtworzył z Bobem Dylanem! Spotkali się po raz pierwszy w 1999 roku; Dylan grał na hokejowym stadionie z Zurichu. On miał 15 lat i nie rozumiał, czemu taka gwiazda jak on śpiewa do prawie pustego stadionu…, „Co to do cholery jest?” – wspomina – „Wszyscy się śmiali, łącznie ze mną”.

Do współpracy z Dylanem doszło dzięki amerykańskiemu managerowi Savorettiego. Manager Dylana miał kilka starych tekstów. Bob dał zielone światło by teksty trafiły do Jacka, by mógł dopisać do nich muzykę

Prawdopodobnie, Dylan słyszał wcześniej „cover” swojej piosenki, w wykonaniu Savorettiego „Nobody ’Cept You on Written In Scars “. Może dlatego się zgodził, a może z innych powodów… tego się nie dowiemy.

„Dostałem te teksty i, szczerze, byłem trochę przerażony, bo było dokładnie takie, jakich się spodziewałem!” – wspomina. „Dylan ma tę moc bycia nieoczywistym i znakomitym, zarazem. Teksty były więc w stylu Dylana, co oznaczało, że się… boję. On raczej nie pisze refrenów. Pisze wypowiedzi. To bardzo różni się od tego, jak ja tworzę. Jest bardzo poetycki, a także bardzo trudny. Musiałem, więc trochę to wszystko wymieszać.”

„Tak jak byłem podniecony, równocześnie byłem przerażony! Pamiętam jak usiadłem przy pianinie i moja żona rzuciła tylko „Nie spieprz tego… po prostu zagraj na pianinie!” To była znakomita rada. Gdy tylko pojawiło się słowo „drażliwy”, palce instynktownie ułożyły się na klawiszach. Pomyślałem, muzycznie potraktujmy to dosłownie!”

Singel „Music’s Too Sad Without You”, który pojawia się na wydaniu deluxe albumu, to piosenka, którą Savoretti współtworzył i zaśpiewał z Kylie Minogue na jej najnowszym krążku „Golden” (BMG, 2018). „Ona zaśpiewa-wyszeptała tę piosenkę, a ja zakochałam się w tej stronie Kylie, którą pamiętałem z duetu z Nickiem Cave „Where The Wild Roses Grow”.”

Z resztą, Caveowy mroczny balladowy nastrój, pojawia się w utworze „Dying For Your Love”,  jak utwór wyrwany z nieutworzonej ścieżki dźwiękowej wyimaginowanego filmu Davida Lyncha.“Youth And Love” to kolejna filmowa historia – miłosna! To rodzaj hołdu złożonego przez Savorettiego nagrodzonemu Oscarem filmowi „Call Me By Your Name”. „To jedna z najbardziej romantycznych historii, jakie widziałem w kinie od dawna” – wzdycha Jack – „To film, który przypomniał mi, jak cudowny jest romans. Luca Guadagnino (reżyser-przyp. aut.) przywrócił to, co zrobił Roberto Benigni w „Life Is Beautiful”. Romans nie jest tylko przygnębiający; może dać szczęście. To nie jest tylko złamane serce i krew.”

„Scenografią tego filmu były Włochy, w których dorastałem, spędzając wakacje każdego roku w latach osiemdziesiątych. I szczerze mówiąc, ” – podsumowuje Savoretti z szerokim uśmiechem – „cały ten album stał się kolażem moich wspomnień; wszystkiego i wszystkich, którzy na mnie wpłynęli.”

Standard CD & Vinyl Tracklista:

  1. Candlelight
  2. Love Is On The Line
  3. Dying For Your Love
  4. Better Off Without Me
  5. What More Can I Do
  6. Singing To Strangers (Interlude)
  7. Youth And Love
  8. Touchy Situation
  9. Greatest Mistake
  10. Things I Thought I’d Never Do
  11. Going Home
  12. Music’s Too Sad Without You (Live In Venice)

Deluxe CD, Vinyl & Digital Album Tracklista:

  1. Candlelight
  2. Love Is On The Line
  3. Dying For Your Love
  4. Better Off Without Me
  5. What More Can I Do
  6. Singing To Strangers (Interlude)
  7. Youth And Love
  8. Touchy Situation
  9. Greatest Mistake
  10. Things I Thought I’d Never Do
  11. Going Home
  12. Symmetry
  13. Beginning Of Us
  14. Music’s Too Sad Without You (Live In Venice)
  15. Vedrai Vedrai/ Oblivion (Live In Venice)

Wydawca – BMG Rights: www.bmg.com

Dystrybucja w Polsce – Warner Music Poland: www.warnermusic.pl

PR & marketing w Polsce – Dream Music: www.dreammusic.pl

 SINGING TO STRANGERS TOUR 2019 – daty koncertów:

 Tuesday 16th April – Gran Teatro Geox, Padova, Italy

Wednesday 17th April – Fabrique, Milan, Italy

Thursday 18th April – Atlantico, Rome, Italy

Wednesday 1st May – Melkweg, Amsterdam, Netherlands

Friday 3rd May – Batschkapp, Frankfurt, Germany

Saturday 4th May – Muffathalle, Munich, Germany

Monday 6th May – Volkshaus, Zurich, Switzerland

Tuesday 7th May – Palazzo Dei Congressi, Lugano, Switzerland

Thursday 9th May – NFM, Wroclaw, Poland

Saturday 11th May – Palladium, Warsaw, Poland

Sunday 12th May – Huxleys, Berlin, Germany

Tuesday 14th May – Docks, Hamburg, Germany

Monday 15th May – Live Music Hall, Cologne, Germany

Thursday 23rd May – O2 Academy Glasgow, UK

Saturday 25th May – The Limelieght, Belfast, UK

Sunday 26th May – Olympia Theatre, Dublin, Ireland

Wednesday 29th May – O2 Apollo, Manchester, UK

Friday 31st May – The SSE Arena, Wembley, London, UK

www.jacksavoretti.com